CSR Odpowiedzialny biznes
Wanda Pazdan
22 lis 2008
W ostatnim roku znacznie wzrosła ilość firm, które pojawiają się w przeglądarce Google na hasła:
Odpowiedzialny biznes,
Etyka biznesu,
Zrównoważony rozwój,
CSR (Corporate Social Responsible),
Ethical Corporation,
Accountability.
Budzi to optymizm, szczególnie, jeżeli poza sformułowaniem i ogłoszeniem w Internecie strategii zrównoważonego rozwoju danej jednostki organizacyjnej, mamy przełożenie tej strategii na plany działań i cały wewnętrzny system zarządzania i współpracę z interesariuszami.
Szkoda, że w zasadzie tylko media z branży ochrony środowiska o tym piszą.
W Polsce Ministerstwo Gospodarki ma aktualnie wiodącą rolę we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju. Brakuje koordynatora zarządzającego zrównoważonym rozwojem Polski na szczeblu Rządu RP.
Biznes w Polsce, niezależnie od rządzących ugrupowań, ma szanse realizować zasady zrównoważonego rozwoju.
Wiek IXX był wiekiem przemysłu, wiek XX wiekiem nauki i komputera, wiek XXI, zdaniem ekspertów, będzie wiekiem włączenia do działalności biznesu potrzeb społeczności i szacunku dla środowiska naturalnego.
W ubiegłym roku CSR stał się nawet obszarem polityki państwa w kilku krajach europejskich i na świecie. Rządy wielu państw doceniły znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu. Toczy się dyskusja na temat nowej roli biznesu w społeczeństwie.
W lipcu 2008 roku opublikowany został w dokumencie COM(2008) 397 Komunikat Komisji Do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów dotyczący planu działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej.
Już w 2006 roku Komisja wydała dokument COM(2006) 136 Komunikat w sprawie uczynienia Europy liderem w zakresie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw.